1 Kasım 2010 Pazartesi

Amerikan kongresi ve yasa yapma süreci.

Derste kısaca anlatttım ve yüzler pek bir gölgelendi. Onun için buraya da yazıyorum.

Bir yasa önerebilme yetkisi Amerikan hükümetinde sadece senatörlere aittir. Yasayı öneren senatör yasanın sponsorü olur. Bir yasa önerisi kongre kayıtlarında yer aldığı anda resmi olarak yasa önerisi haline gelmiş olur. Yasalar kalıcı ya da geçici olarak kurulmuş komitelere gönderilirler. Komite eğer onaylarsa daha detaylı incelenmesi için yasa önerisini alt komiteye gönderir. Eğer göndermezse yasa hasır altı edilmiş olur. Alt komite ise ya yasayı yeniden düzenleyerek incelenmesi için ya komiteye geri gönderir ve yasanın yasalaşma süreci devam eder ya da yasa bu sefer alt komite tarafından hasır altı edilir.  Alt komitenin raporu komite tarafından detaylı bir şekilde incelenir. Komite yasa üzerine bir rapor hazırlar. Hazırlanan raporda yasanın amacı, diğer yasalarla olan uyumu gibi konular yer alır. Rapor yayınladıktan sonra tartışmaya açılır. Lehte ve aleyhte konuşmalar yapıldıktan sonra, yasa oylanır. Eğer yasa kabul edilirse diğer kamaraya (örneğin eğer yasayı ilk oylayan senato ise temsilciler meclisine) onay için gönderilir ve süreç yeniden başlar.  

Size muhtemelen karmaşık ve sıkıcı gelen bu süreç Amerikan hükümetinde pekçok farklı süreci etkilemekte. Bu süreçlerin en önemlilerinden birisi baskı grupları ve lobilerin yasa yapma sürecindeki etkisi. Bu etkiyi yasa yapma sürecini göz önünde bulundurarak nasıl açıklarsınız?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder